Museum of the Image
Tentoonstellingen Concept & Design
Er zijn ontwikkelingen gaande in de tentoonstellingsbranche die ervoor zorgen dat het museum niet meer het enige platform is voor expositie. Het internet, de straat, het warenhuis en de markt bieden allen ruimte voor presentatie van kunst en cultuur. Vooral fabriekshallen, gevangenissen en andere industriële ruimtes zijn aantrekkelijk voor uitdagende publiekspresentaties. Daar komt bij dat naast de fysieke ruimte nu ook de virtuele ruimte een presentatie podium blijkt te zijn met app’s en augmented reality toepassingen.
MOTI, Museum of the Image
MOTI, Museum of the Image is hét museum voor beeldcultuur. Beeldcultuur is de door mensen gevormde omgeving van beelden om ons heen. Juist in een tijd waarin een bombardement van beelden ons dagelijks leven bepaalt is duiding van deze ontwikkeling van belang! Door de focus op beeldcultuur wil MOTI de dynamische wereld van het beeld tonen en toelichten, met o.a. film, design, fotografie, mode, beeldende kunst, architectuur, wetenschap en gaming. Met dat als doel presenteert MOTI tentoonstellingen, symposia, publicaties en een eigen collectie.
The MOTI website http://www.motimuseum.com
SUPERMART
SUPERMART is een verhalende expositie over packaging design. Het schijnbaar alledaagse wordt op een voetstuk gezet; SUPERMART is een tentoonstelling met verpakkingen in de hoofdrol. Door iconen als Coca Cola, Absolut, Kikkoman, Grolsch, Nivea, Heinz en Toblerone in het museum te tonen, ontstaat een ander soort supermarkt. SupermArt laat heel bewust de esthetische kant van de supermarkt zien. In de jaren zestig (Pop-Art) werden verpakkingen bewust als kunstvoorwerpen gepresenteerd, met ‘t doel om de kunst van oude conventies te bevrijden. Deze tentoonstelling draait dat om. De presentatie gebruikt de conventies van het museum om bijzondere aandacht te vragen voor iets schijnbaar alledaags: het wegwerpbare- goedkope- gimmickyglamoureuze en de business van packaging design.
Jan van der Ploeg
Overweldigend, groots en meeslepend: woorden die van toepassing zijn op het werk van Jan van der Ploeg. Je wordt erin opgenomen, in zijn beelden zo groot als de wereld. Waan je in een utopisch universum van kleuren en tegenstellingen! Van der Ploeg verbindt de 20ste met de 21ste eeuw door terug te grijpen op kunststijlen en –stromingen en deze te transformeren tot grafische droomwerelden. Want dat is wat Van der Ploeg in de fysieke ruimte realiseert. De visuele taal van megalomane symbolen en eenvoudige maar perfect uitgevoerde vlakken wekt de suggestie van herkenning. Van der Ploeg brengt kunst en commercie bij elkaar. Hij reflecteert op het paradijs van merken, mode en materieel met de schilderingen die het succes van de hedendaagse herhaalmaatschappij uitdragen.
Rollercoaster, het Beeld in de 21ste Eeuw
In de tentoonstelling Rollercoaster, het Beeld in de 21ste Eeuw, laat MOTI voor het eerst zien hoe beeldcultuur zich ontwikkelt. Vanuit de losse pols geschoten snapshots tot aan de gelaagde en doorwrochte kunstwerken. Journalistieke beelden worden museaal op een voetstuk gezet. De ANP foto heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de afgelopen decennia. De status van het journalistieke beeld is torenhoog en vertegenwoordigt de vluchtige media wereld waarin wij leven.
Credit on Color
Creditcards en betaalpassen zijn een uitvinding van banken. Inmiddels zijn het niet langer alleen de banken die het plastic pasje van 45 bij 86 mm gebruiken. Ook winkels, verzekeraars, cafés, bibliotheken, musea, bioscopen, luchtvaartmaatschappijen en het openbaar vervoer hebben het plastic pasje ontdekt. De pasjes zijn allemaal op een unieke manier vormgegeven, terwijl het standaardformaat, de ronde hoeken en de magneetstrip aan de achterkant de kaarten direct herkenbaar maakt. Alle pasjes hebben gemeen dat ze persoonsgebonden krediet vertegenwoordigen. Ze staan voor jouw geld, jouw korting, jouw abonnement en jouw lidmaatschap. Daarmee bepalen de pasjes in je portemonnee jouw identiteit.
MOTI HOTEL
In de kamers van MOTI HOTEL werden op inspirerende wijze objecten uit de MOTI-collectie gepresenteerd. Het museum bezit een belangrijke collectie die de ontwikkeling van de beeldcultuur van 1900 tot heden toont. Een befaamd gezelschap van 20 (inter)nationale beeldmakers is gevraagd om de objecten in MOTI HOTEL te plaatsen vanuit hun scherpe visie en karakteristieke stijl. In dit artistieke hotel is iedereen tegelijkertijd beeldmaker en curator en wordt de bezoeker rondgeleid door een verrassend interieur op het snijvlak van kunst, design, architectuur, gaming en mode.
Couture Graphique
Couture Graphique is een nooit eerder vertoonde expositie over de relatie tussen mode en grafische vormgeving. In deze tentoonstelling worden de communicatieve en decoratieve aspecten van kleding en accessoires, als vorm van communicatie, gepresenteerd. Kleding is een belangrijke uitingsvorm geworden en het mag daarom weinig verbazingwekkend zijn dat er tegenwoordig meer textiel wordt geprint dan papier. Kleding vertegenwoordigt de persoonlijkheid en boodschap van de drager. Grafische vormgeving speelt dan ook een belangrijke rol in mode. Deze rol gaat tot en met draagbare technologieën, waarin kleding wordt gebruikt als interface voor communicatietechnologie. Met mode communiceren we dagelijks. We maken duidelijk wie we zijn door ons lichaam bewust aan te kleden. In de laatste decennia zijn prints, patronen en andere grafische elementen steeds invloedrijker geworden in de mode.
Welcome to the Imagesphere
De ‘online’ en ‘offline’ wereld zijn inmiddels versmolten tot één universum. We hebben ons de digi-taal eigen gemaakt tijdens de digitale revolutie van de afgelopen decennia. Tenminste, dat denken we. De waarheid? We staan slechts aan het begin van deze kentering! Tentoonstelling Welcome to the Imagesphere toont een greep uit 120 jaar beeldcultuur. Beelden zijn een belangrijk menselijk erfgoed: we lezen eraan af wat ons bezighoudt. De bezoeker ervaart de digitale ontwikkeling en ontdekt welke veranderingen ons te wachten staan. Want in tegenstelling tot wat we denken staan we slechts aan het begin van de digitale revolutie! De tentoonstelling toont met vier periodes en een aantal grondleggers hoe we in deze ‘beeldmaatschappij’ zijn beland.
Dutch Design Database
Rond 1950 telde Nederland ruim 100 grafisch ontwerpers. Zestig jaar later zijn er meer dan 5000 mensen actief in de grafisch ontwerpbranche. De tentoonstelling Dutch Design Database toont hoe het vak zich ontwikkelde van een beroep van enkele eenlingen tot een sector met 180 bureaus met 5 of meer werknemers en een totale omzet van ruim 400 miljoen euro. De tentoonstelling is een database die zowel in fysieke als in digitale, interactieve vorm wordt weergegeven. In de digitale database zijn 15.000 ontwerpen verzameld. De database kan digitaal worden doorzocht en individuele werken kunnen worden bekeken. De digitale presentatie legt bovendien verbanden tussen werken naar ontwerper, onderwerp of mediumtype.
Artvertising
The project caused a lot of controversy, in the media as well as in the art and advertising worlds – but also at the city district offices and the building inspector’s office, in the spheres of architecture and design, and among artists and neighbourhood residents. Organisations, movements, and individuals who have associated themselves with a particular cultural category sometimes reacted violently to the project. And that comes as no surprise. Artvertising falls outside the existing ideas about what a work of art is supposed to do, what graphic design is about or what an architectural object is, and that causes a stir. The project was inspired by The Million Dollar Homepage. http://www.milliondollarhomepage.com/