Van grafisch ontwerpen naar beeldcultuur
Ik heb een grafisch ontwerp achtergrond. Ik ben opgeleid als grafisch ontwerper toen er nog geen computers bestonden. Geen Indesign voor typografie, geen Photoshop voor het bewerken van foto’s. En geen Illustrator voor het ontwerpen van logo’s.
Mijn ontwerpwerk heeft een zeer herkenbare stijl die ik met de tijd heb ontwikkeld. Ik werkte als ontwerper vanaf 1990, in het begin veel voor de theaterwereld en dat liep al snel over naar het terrein van nieuwe media en internet. De toekomst van onze (technologische) cultuur en de cultuurpolitiek die daar bij hoorde heeft veel invloed gehad op mijn werk. Mijn herkenbare stijl neigt naar een soort pamflet esthetiek die ik in de context van nieuwe ontwikkelingen in de media toepaste. De consequenties van ontwerp software die standaarden in vormgeving introduceerde heb ik altijd fascinerend gevonden. Het is het tegenovergestelde van de artistieke kracht die een individu kan inzetten om iets bijzonders te maken. De standaardisatie van het beeldmaken verandert de positie en betekenis van kunst en design. Orginele stijlen, ontwikkeld in de 20ste eeuw zijn het nieuwe kunstenaarsmateriaal. Er ontstaat een hele nieuwe visuele taal gebaseerd op het refereren, mixen en bewerken van bestaand materiaal.
Hieronder een selectie afbeeldingen van werk dat een herkenbare krachtige stijl laat zien..